Galleri / Texeltur 2020

Texeltur 2020

Texelforeningen på tur til marsken på en solrig efterårsdag.

Lørdag den 19. september kl. 9 mødtes 23 person hos Lars Linding til kaffe og rundstykker i Egebæk syd for Ribe. Iført mundbind og godt humør tog vi på bustur med fåreavler Jeppe Monska, som havde en fårebesætning på 1700 moderdyr i samarbejde med hans far.

Første stop var på en græsmark lidt nord for Skærbæk, hvor Jeppe fremviste sine ca. 30 avlsvæddere af racerne Spælsau, Clean og Romney. Disse racer gav nogle robuste dyr med hurtig tilvækst på marsken. Efterfølgende kørte bussen til Ballum enge i marsken, hvor vi så 150 flotte vædderlam og et nyt sorteringsanlæg af typen Rappa. Alle lam blev født på marken, og hvis de nyfødt lam blev efterladt, indsamlede Jeppe dem til stald, hvor han havde ca. 250-300 flaskelam i en kort periode.

Næste stop var ved digerne med udsigt til Rømø. Her indsamlede Jeppe og hans dygtige hyrdehund 600 får på få minutter, fårene lavede en flot opvisning og strømmede forbi alle tilskuer, som kunne se får så langt som øjet rakte. Disse får var et meget smuk syn med Vadehavet i baggrunden og efterårssolen på himlen.

Ved Misthusum i marsken spiste vi vores medbragt madpakker og fik en ny guide, som var naturvejleder Erhardt Ehmsen. Han fortalt om lokalområdet, og vi fik mulighed for at prøve kræfter med springstagen, som marskbønderne i gamle dage benyttede sig af, når de skulle over grøfter i marsken.

Nu gik turen videre til Vesterende Ballum, hvor vi besøgte Jens Rosendals Bænk og fik nogle historier om tidevandet og Jens, som bor ved Ballum Kirke.

Næste stop var Vadehavsmedjen, hvor vi fik flere historier om de mange oversvømmelser af området og livet i smedjen på sønderjysk aksang. Sidste tur på ruten var et smut over dæmningen til Rømø nu med buschaufføren som guide.

Vi afsluttede dagen med fællesspisning hos Lars og fik en kop kaffe, som afslutning på en fantastisk og oplevelsesrig tur i godt selskab.

Tak for en skøn dag.
Familien Brøgger